Verplichting groene kaart: hoe werkt dat?


De groene kaart is een internationaal bewijs voor de autoverzekering. De kaart ziet er in ieder EU-land hetzelfde uit, waardoor het ook over de grens geldt als een verzekeringsbewijs. Dat betekent overigens niet dat de groene kaart in alle landen van de EU verplicht is. Sterker nog, binnen de EU is het in principe niet nodig om die te kunnen tonen. In Nederland kan de politie een systeem van de RDW gebruiken om te controleren of de auto verzekerd is. Ook internationaal zijn er dergelijke systemen beschikbaar.

Centraal systeem in heel de EU

In heel de EU maken we gebruik van een centraal systeem, waarmee het mogelijk is om na te gaan of een auto een geldige verzekering heeft. De groene kaart is daarom niet verplicht in Andorra, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

In die landen kan de politie het centrale systeem van de EU gebruiken om na te gaan of de auto een geldige verzekering heeft. Het is daar dus niet verplicht om de groene kaart te tonen. Verstandig is het wel om die altijd mee te nemen, al was het maar om de verzekeringsgegevens die erop staan.

Groene kaart verplicht in deze landen

Waar de groene kaart wel verplicht is? Het gaat dan om Albanië, Bosnië (en Herzegovina), Israël, Iran, Marokko, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Rusland, Servië, Tunesië, Turkije, Voormalig Joegoslavische Republiek Macedonië en Wit-Rusland. Het zijn landen buiten de EU, waar de politie niet de beschikking heeft over het centrale systeem. Tip: let goed op de geldigheid van de groene kaart en bovendien op de landen waarin de autoverzekering dekking biedt.