Beveiligingsklasse en de autoverzekering

beveiligingsklasse
In sommige gevallen is er een bepaalde beveiligingsklasse verplicht voor de autoverzekering. Dat heeft dan te maken met de hoge waarde van de auto. De verzekeraar eist een bepaald beveiligingssysteem, om de dekking aan te kunnen bieden. We onderscheiden 5 beveiligingsklassen. Daarmee is het mogelijk om een eenvoudig of een meer geavanceerd systeem voor de beveiliging in te zetten. Er altijd op gericht om het risico op diefstal zo klein mogelijk te maken, zodat de verzekeraar daar een scherpe premie tegenover kan zetten.

Klasse 1 tot en met 5 beveiliging

De laagste beveiligingsklasse voor auto’s is eenvoudig. Alle auto’s sinds 1998 hebben deze beveiliging. Het gaat om een startonderbreking, die de startmotor en de brandstoftoevoer verbreekt als de sleutel niet aanwezig is. Het klasse 2 systeem heeft een startonderbreker en reageert op inbraakpogingen aan de auto, door middel van een alarm. Vanaf klasse 3 is er sprake van hellingdetectie. Bij klasse 4 is er een voertuigvolgsysteem beschikbaar en bij klasse 5 spreken we zelfs van een systeem dat automatisch inschakelt als het alarm afgaat. In sommige gevallen dient u een bepaalde beveiligingsklasse aan te bieden om gebruik te kunnen maken van de autoverzekering.

Verplichte beveiliging voor de autoverzekering

In sommige gevallen dient u te zorgen voor een minimale mate aan beveiliging, om een autoverzekering af te kunnen sluiten. Zonder die beveiliging is het risico voor de verzekeraar te groot. Die heeft dan niet de mogelijkheid om de polis aan te bieden, zonder dat men zich zou verplichten aan een te groot risico. Uiteindelijk moet de verzekeraar een afweging maken tussen goede beveiliging en een scherpe premie of een meer soepel acceptatiebeleid en een hogere premie. Ga bij de verzekeraar na of u een bepaalde beveiligingsklasse dient te garanderen om gebruik te kunnen maken van de autoverzekering. Of check of dit helpt de premie per maand omlaag te brengen.